سپید مشق

دل آدمی بزرگتر از این زندگیست ، و این راز تنهایی اوست

سپید مشق

دل آدمی بزرگتر از این زندگیست ، و این راز تنهایی اوست

سپید مشق

اینستاگرام »»» سپیدمشق 3pidmashgh
ایتا ٠۹۲۱۶۹۹۵۸۶۹

چون قناری به قفس؟ یا چو پرستو به سفر؟
هیچ یک ! من چو کبوتر؛ نه رهایم ، نه اسیر !
◆•◆•◆•◆
گویند رفیقانم کز عشق بپرهیزم
از عشق بپرهیزم ، پس با چه درآمیزم؟
◆•◆•◆•◆
گره خورده نگاهم
به در خانه که شاید
تو بیایی ز در و
گره گشایی ز دلم...

بایگانی

کتاب نخوانی!

سه شنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۹:۵۵ ب.ظ

بدترین نوع کتاب خوندن برای من همین جویده جویده خوندنِ ! جویده جویده خوندن هم یعنی مطالعه ی فرسایشی! یعنی به هر دلیلی کتابی رو بدون تمرکز و در طولانی مدت (مثلاً)می خونم! ولی در اصل اینطوری دارم به نوعی کتاب رو نابود می کنم !

وقتی فاصله می افته بین وقتهایی که برا مطالعه ی یه کتاب میذارم ، جزئیات بخش هایی که خوندم رو تقریبا فراموش می کنم و اینطوری سرِ کلافِ قصه هم از دستم در میره !

مثلا همین کتاب "در کمین گل سرخ" که درباره ی شهید صیاد شیرازیِ! الان دقیقا یک ماهه دستمه هنوز نصف هم نشده ! 160 صفحه برا 30 روز ، یعنی روزی حدود 5 صفحه !!!

هنوز برام درس عبرت نشده که وقتی تمرکز ندارم کتاب نخونم (یا حداقل کتاب خوب نخونم!) ! مخصوصا الان که دو هفته بیشتر به پایان این سال تحصیلی نمونده و ذهنم بیشتر از قبل درگیر و مشغوله !(این دو سه هفته هم تموم بشه حداقل یه بار از رو دوشم برداشته میشه!)

*****

پ ن1: هر کس بعد از چند سال کتاب خوندن و مطالعه ، روش شخصی و خاص خودش رو کشف می کنه !این روش احتمالا همون روش درس خوندنش هم باشه !(در مورد من که همینه!) مثلا من هر کتاب و مطلبی رو باید یک بار با دقت و کامل از اول تا آخرش بخونم تا شاکله و استخوان بندی کلی اون مطلب تو ذهنم ساخته بشه . حین خوندن هم علاوه بر اینکه زیر قسمتهای مهم و جالبش خط می کشم ، حاشیه نویسی هم می کنم ! (همون که قبلا گفتم : در جا باید نظرم رو درباره ی مطلب خاصی کنارش بنویسم ، از نویسنده تشکر کنم یا بزنم نظریه ای که مدتها روش فکر کرده و قلم زده ، با خاک یکسان کنم != کتاب خودمه ، می تونم ! )

بعد که فهمیدم منظور نویسنده چیه و قضیه چیه، یکبار دیگه کتاب رو تند خوانی و مرور می کنم با تاکید و تمرکز بر روی قسمتهایی که به نوعی علامتگذاری شده ! اینطوری نازک کاریِ اون اسکلت بندیِ دورِ اولِ خوندن هم تکمیل میشه !

اما سر این کتاب نتونستم به روش خودم پیش برم و کتاب به این قشنگی داره هدر میره !ناراحت

پ ن2: چند تا شهید هستن که همینطوری و دلی و حتی بدون شناخت نسبی دوستشون دارم ! یکیش دیالمه(که ماجرایی داشتم سر خریدن کتاب "آقا وحید"ش ،یکیش حسین خرازی! و ... یکیش هم همین صیاد ! و حالا حیفم میاد که کتابش رو دارم اینطوری هدرخون [!]می خونم ! ... نمیدونم شاید رهاش کنم و بعدا سر فرصت از اول بخونم ...

پ ن3: تصمیم دارم نمایشگاه کتاب رو اواسط و اواخر هفته ی بعد برم! تجربه میگه بعضی از کتابها به روزهای اول نمایشگاه نمیرسن! و مهمتر اینکه چون جای نمایشگاه امسال جدیده ، روزهای اول احتمالا خیلی مشکل داره!

پ ن4: اگه کتابِ خوبی رو سراغ دارین لطفاً بهم بگین .

بد عادت شدم! آخه خیلی از کتابهایی که پارسال دوستان پیشنهاد دادن و خریدم عــــــــــــــــــــــــــــــــالی بودن!

****************

بیت کاملا بی ربط از فاضل نظری و صرفاً چون اسم "صیاد" توش اومده:

آهو نگران است ، بزن تیر خطا را

صیاد دل از کف شده! تا کی به کمینی؟

۹۵/۰۲/۱۴

نظرات (۱)

سلام خانم ارجمند    عیدتون مبارک  و هفته معلم  مبارک تر !

این کتاب و 2 سال پیش خوندم   برام جالب بود (ولی واقعا نمیدونم الان دوباره بخونمش  اصلا دلم میخواد به کسی معرفی کنم یا نه )  اما دیدم  اسمی آوردید  از  شهید خرازی  یهو  یاد   این کتاب افتادم:
"ما چگونه ما شدیم؟" 
نوشته صادق زیبا کلام !

این همون کتابیِ که قبلا گفته بودم   تقدیمش کرده به  امام محمد غزالی  .  

 و همچنین  نوشته بود :
"تقدیم به حاج ابراهیم همت و حسین خرازی  که  به همه تحلیل ها خندیدند"!

نامه های شاگرداتون  خیلی  جالب بود .



پاسخ:
سلام 
کلا ممنون
...
شما هم همچین نامه ای برا معلم تون نوشته بودین؟   ؛ )

و اما بعد...
اولا خیلی خیلی متشکرم بابت پیشنهادهای خوبتون. پیشنهاداتتون معمولا تأمل برانگیز و تفکربرانگیزن :)
در ثانی کتاب رو خوندم ولی استدلالهاش من رو قانع نکرد !
اولا اینکه هیچ تعریفی از عقب موندگی و توسعه نداده بود . بعد اینکه یکی از دلایل عقب موندگی ایران رو اقلیم خشک و بی آبمون دونسته ! در صورتیکه به این پارادوکس پاسخ نداده که چرا با همین اقلیم ، ایران روزگاری جزء بزرگترین امپراطوری های دنیا و روزگاری قطب علمی جهان بود !
یکی از دلایل پیشرفت اروپا رو هم اقلیم پر آبشون دونسته و جواب نداده پس چرا تمدن های بزرگ تو غرب آسیا و در همین اقلیم خشک به وجود آمدن؟ و تاریخ علم و تمدن بسیاری از کشورهای اروپایی به چند قرن بیشتر نمی رسه؟
دیگه اینکه نویسنده توضیح نداده دلیل روی گردانی ایرانیان و مسلمانان از علم چی بوده ؟ و مهمتر از اون نگفته که دلیل اون پیشرفت های شگفت انگیز تو قرون قبل از رنسانس اروپا چی بود؟
و اینکه نویسنده عمداً اسلام شیعی که ایرانیان بهش معتقدند رو با اسلام اموی و عباسی یکی دونسته ، در صورتیکه برای تبیین اثر دین تو ایران باید آموزه ها و خصوصیات اسلام شیعی اثنی عشری رو حتما مد نظر قرار می داد! (به نظرم عمداً این موضوع رو نادیده گرفته تا بتونه اشکالات و خیانتهای خلفای اموی و عباسی رو به پای اصل اسلام بنویسه!)

در کل مطالب کتاب رو خیلی علمی ندیدم! بیشتر مغرضانه به نظرم اومد تا عالِمانه! انگار که اول نتیجه رو نوشته بعد برای رسیدن به نتیجه ی دلخواهش فرضیه ها رو ساخته و اطلاعات جمع کرده!
فکر می کنم اسم کتاب اصلا برازنده ی متنش نیست . از اسم کتاب انتظار مطالب و استدلالهای محکم تری داشتم . خلاصه اینکه به نظرم اصلا به این سوال جواب نداده که بالاخره " ما چگونه ما شدیم؟!!!!"

به نظرم ، نظر اصلی نویسنده درباره ی عقب ماندگی ایران و هدف از نوشتن کتاب رو خودش تو دلیل تقدیمیه ی کتابش آورده . اونجا که میگه امام محمد غزالی از علمایی بود که به این عقب رفتن کمک کرده چرا که " فلسفه و استدلال غلطی داشته و اون "دستور صاحب شریعت حضرت محمد (ص )" ... شریعت تسلیم و تعبد ! ... گره زدن دین به عقل . "

اما تقدیم کتاب به خرازی و همت هم به گفته ی خودشون فقط به خاطر وجود دانشجو های جانباز تو کلاسش بوده! و بهترین قسمت کتاب هم همین که گفته: تقدیم به حاج ابراهیم همت و حسین خرازی  که به همه تحلیل ها خندیدند"

به نظرم دلیل انحطاط مسلمانان و به خصوص ایرانیان که روزگاری رو قله ی علم و تمدن بودیم رو شهید مطهری بهتر و جامع تر جواب داده.
...
باز هم ممنون :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی