سپید مشق

دل آدمی بزرگتر از این زندگیست ، و این راز تنهایی اوست

سپید مشق

دل آدمی بزرگتر از این زندگیست ، و این راز تنهایی اوست

سپید مشق

چون قناری به قفس؟ یا چو پرستو به سفر؟
هیچ یک ! من چو کبوتر؛ نه رهایم ، نه اسیر !
◆•◆•◆•◆
گویند رفیقانم کز عشق بپرهیزم
از عشق بپرهیزم ، پس با چه درآمیزم؟
◆•◆•◆•◆
گره خورده نگاهم
به در خانه که شاید
تو بیایی ز در و
گره گشایی ز دلم...

معتمدی و موسیقی ایرانی

شنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۶، ۰۱:۳۲ ب.ظ

صبح تلویزیون روشن بود و گلچینی از خندوانه پخش میشد . آخرش محمد معتمدی شعر ایران رو خوند با این دو بیت به یاد موندنی و دوست داشتنی :

ایران من! ای ریشه ی من، برگ و بر من

با نام تو، تاریخ پراست از اثر من

ایران من! ای عشق من، ای دار و ندارم

جان از تو گرفتم، به که جز تو بسپارم؟

(اینجا بشنوید+)

****

یادم افتاد بعد از دیدن اون برنامه ی معتمدی یه مطلبی درباره اش نوشتم . به وبلاگ که سر زدم دیدم یادم رفته از حالت پیش نویس در بیارم و همینطور منتشر نشده مونده . مثل نون بیاتی که دلم نمیاد دور ریز بشه میذارمش سر سفره!

****

داشت خندوانه می داد و من حال نداشتم و داشتم میرفتم بخوابم که رامبد گفت مهمون برنامه اش محمد معتمدیه! - محمد معتمدی همون خواننده ای که من عااااااااشق تصنیف "اسیر"شم ! -

برگشتم نشستم تو نزدیکترین جا به تلویزیون پای برنامه ای که خیلی حال خوب کُن بود . چند تا تصنیف و آواز خوند و چندتا دستگاه و گوشه ی موسیقی ایرانی رو  با ساده ترین و هنرمندانه ترین شکل معرفی کرد و من به این نتیجه رسیدم محمد معتمدی غیر از اینکه خواننده ی خوبیه ، معلم فوق العاده ای هم هست . با زبانی بسیار سهل و ممتنع دستگاه بیات ترک و بیات اصفهان و ماهور رو به منِ ایرانیِ موسیقیِ ایرانی نشناسِ مدعیِ ایران دوستی معرفی کرد .

پیشنهاد کرد فرصتی در اختیارش قرار داده بشه تا بتونه این دستگاه ها رو به مردم یاد بده که گویا قرار شد تو اپلیکیشن خندوانه این کار انجام بشه که به نظرم بهتر بود مثل همین برنامه ی خندوانه و از تلویزیون پخش میشد .

یکی از به یاد موندنی ترین آموزش هاش این بود که قبل و بعد از خوندن یه بیت آواز تو دستگاه بیات ترک(صبا به لطف بگو آن غزال رعنا را ...) یه بخش از اذان مرحوم مؤذن زاده اردبیلی رو هم گفت و قشنگ فهمیدیم این که میگن این اذان تو دستگاه بیات ترک تو گوشه ی روح الامین گفته شده یعنی چی !

(مقایسه اذان مؤذن زاده و دستگاه بیات ترک)

محمد معتمدی خیلی خوبه خیــــــــــــــــــــــــــــــلی!

***

راستی مایی که اینقدر سنگ ایران رو به سینه می زنیم و رگ گردنی میشیم اگه یه گوشه ی اسم خلیج فارسمون سائیده بشه،  چند درصد از موسیقی هایی که میشنویم موسیقی اصیل ایرانیه؟ ایران که فقط کوروش و دیزی و کباب و هفت سین و امثالهم نیست .

اینطور که محمد معتمدی یاد میداد فکر نکنم یاد گرفتن اسم چند تا دستگاه و آواز(آواز ابوعطا ، شوشتری ، بیات ترک ، بیات اصفهان و دشتی) کار سختی باشه!

خودم موسیقی سنتی رو دوست دارم ولی اینها رو بلد نیستم . با یه جستجوی ساده به اینها رسیدم :

شور (مهمترین دستگاه و مادر موسیقی ایرانی، یاد ایام معروف تو این دستگاه خونده شده)، نوا (آلبوم نی نوای حسین علیزاده) ،  ماهور (یه دستگاه شاد ، مرغ سحر و ز من نگارم خبر ندارد رو به یاد بیارین) چهارگاه ( موسیقی انرژی بخش صبح، موسیقی سلام علیکم که اول صبح ها رادیو و تلویزیون پخش می کرد رو یادتون میاد؟) ، همایون که بهش دستگاه عشاق هم میگن (میخواهین گریه کنید ؟ یه تصنیف یا آواز تو این دستگاه رو امتحان کنید .شد خزان گلشن آشنایی ، اگر بار گران بودیم رفتیم ...) ، راست پنجگاه ( چشمه نوش افتخاری: دور از آن چشمه نوشم پند فرزانه به گوشم همه افسانه بوَد ) و سه گاه که نمونه اش میشه رسوای زمانه ی علیرضا قربانی که خیلی قشنگه!)

...

نمونه ی موسیقی هر دستگاه رو تو این سایت و این سایت می تونین بشنوین

...

طبق پیشنهاد دکتر یونس لینک موسیقی ها رو هم گذاشتم! :)

۹۶/۰۶/۲۵
سپیدار

محمد معتمدی

نظرات (۳)

استاد از هر نمونه مثال عملی بذارید خووووب بفهمیم. با صدای خودتون باشه که بهتر میفهمیم. ولی اونم نشد حداقل صوتی همینایی که گفتید کو؟!
پاسخ:
چوبکاری می فرمایید شما خودتون که اینکاره اید !
اتفاقا می خواستم نمونه هاش رو هم بذارم تنبلیم اومد . گفتم هر کی خواست خودش میره پیدا می کنه! در ثانی تصنیفها و آوازای مشهور رو مثال زدم که نیازی به لینک نداشته باشه دیگه ! باز با این حال اگه یه وقت زرنگیم اومد و حال داشتم لینک صوتشون رو هم میذارم .
...
فکر کن من بخونم D:
یاد گروه سرود دوران مدرسه افتادم . یه بار بالای سِن اینقدر خندیده بودم که نتونستم یه بیت رو هم با بقیه بخونم ! سرود هم خراب شد رفت !



من همیشه عضو گروه سرود بودم. منتها چون خندم میگرفت ، تو گوشه ها وایمیستادم. این گوشه ها بود که ردیف عقب و دور تا دور وایمیستادن.
یادته تازه آهنگ ضبط شده رو کاست بود باید باهاش میخوندیم. معلم پرورشی میکروفون رو میذاشت جلوی ضبط و پلی میکرد! یه بار جلوئیا و ما عقبیا با چند ثانیه اختلاف خوندن رو شروع کردیم. نه اونا از رو میرفتن و ول میدادن، نه ما خفه میشدیم تا با هم سینک بشیم! هیچی دیگه از وسطش همینطوری دو صدایی خوندیم تا تموم شد! حالا بچه ها خنگ تر از ما فکر کرده بودن یه سبک جدیده! انقدر برامون دست زدن، معلما اینقدر تشویق کردن! معلم پرورشیمونم اومد گفت بگید مدلش همینطور بوده، ضایع نکنید! منو که دیگه باید به هوش میاوردن اینقدر که خندیده بودم!
 چقدر اسکول بودیم به خدا!! مال اون وقتایی بود که کریمی و محمد طاهری هم دو تایی مولودی میخوندن. یادته؟!
پاسخ:
یادش به خیر ! الان دیگه تو کمتر مدرسه ای برنامه های مناسبتها به اون قشنگی و با اون شور و حال برگزار میشه! بیشتر یه نفر از این نوازنده و خواننده های مجالس عروسی میارن ارگ میزنه و بچه ها میریزن وسط میرقصن یا یه گروه لوس نمایش میارن که اونها علاوه بر اجرای یه نمایش لوس موزیکال همون کار ارگ رو انجام میدن و همراه بچه ها میرقصن ! 
هر سال برای جشن الفبا مشکل دارم که چه کار کنم به بچه ها خوش بگذره و از این لوس بازی ها هم نداشته باشیم . هر وقت تکی و فقط برای کلاس خودم جشن گرفتم هر چند خودم بیشتر خسته شدم ولی به بچه ها بیشتر خوش گذشته ! 
معلم و مربی پرورشی هم معلم و مربی های قدیم ! الانی ها که ...
بی ربط:
یه چیز بگم : هیچ وقت از مولودی خونی خوشم نمی اومد! تقریبا هیچ وقت هم نمیشینم گوش کنم ! بیشتر شعرهاشون لوس و لوث و چیپ و حال به هم زنه!
دیدی تو بعضی جشن ها یه نفر بلند میشه یه شعری رو با لحن محکم و حماسی می خونه و بقیه فقط گوش می کنن و وسطاش به به و چه چه می کنن و جاهایی که کیف می کنن دست میزنن ؟ عاشق این جور مولودیام . :)) با این سلیقه ی مسخره ام D:
مداحی و مولودی فقط دکتر میثم مطیعی ! بقیه هر کدوم یه چندتا مداحی خوب برا روزهای عزا دارن ولی مولودی هاشون از نظر من افتضاحه!
آره منم عاشق این حماسی خونی های وسط مجلس ام. فکر کنم بین عرب ها خیلی رایجه. تو حرم بعضا دیدم همچو چیزی رو.. رو به امام می ایستن و خیلی واقعی و خطاب به او میخونن، سران کشورهای اسلامی اومده بودن ، یکیشون جلوی آقا بلند شد و همینطور شروع کرد به خوندن. 
منم اونطوری دوست دارم. سلیقه مون مشترکه. برای اینکه بفهمی سرود رو چه جوری خوندیم گفتم، اون طوری دو صدایی اونوقت مد بود!
پاسخ:
تو ترکها هم هست . یکی بلند میشه یه شعر میخونه و شنوندگان شال و پارچه و بعضا پول همونجا بهش صله میدن . نمونه اش این مدح امیرالمؤمنین رو دوست دارم.
میثم مطیعی هم خیلی وقتها اینطوری می خونه . قشنگی اینجور مداحی ها به اینه که حواس شنونده بیشتر به مفهوم شعره نه آهنگ و دست زدن و ...
بیشتر وقت ها تو مداحی هایی که اصرار دارن آهنگین و ترانه وار بخونن تا مردم باهاش دست بزنند شعر فدا میشه و به قول شاعر چون قافیه تنگ آید شاعر به جفنگ آید ... می زنن تو خط مزخرف و خزعبل گویی !
خدا رو شکر! تو کتاب که خیلی هم سلیقه نیستیم ؛))))

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی