سپید مشق

دل آدمی بزرگتر از این زندگیست ، و این راز تنهایی اوست

سپید مشق

دل آدمی بزرگتر از این زندگیست ، و این راز تنهایی اوست

سپید مشق

اینستاگرام »»» سپیدمشق 3pidmashgh
ایتا ٠۹۲۱۶۹۹۵۸۶۹

چون قناری به قفس؟ یا چو پرستو به سفر؟
هیچ یک ! من چو کبوتر؛ نه رهایم ، نه اسیر !
◆•◆•◆•◆
گویند رفیقانم کز عشق بپرهیزم
از عشق بپرهیزم ، پس با چه درآمیزم؟
◆•◆•◆•◆
گره خورده نگاهم
به در خانه که شاید
تو بیایی ز در و
گره گشایی ز دلم...

بایگانی

همه چی آروومه!

يكشنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۵، ۰۶:۲۰ ب.ظ

چند وقته تو وبلاگها و کانال های آموزشی ، نمونه برنامه هفتگی همکاران رو می بینم . همه شون 5 زنگه نوشتن . برام خیــــــــــــــــــــــــــــــــلی جالب و سؤال برانگیزه !متفکر یعنی تو مدرسه ی این دوستان واقعا 4 تا زنگ تفریح دارن؟ یعنی واقعا 5 تا زنگ آموزشی دارن؟!!!!!! یعنی ساعت کاری مدرسه ی همه شون مثل ما از 8 تا 12:15 است و 5 زنگ دارن؟

اگه " آره " که خووووووووووش به سعادتشون!تشویق

***

تو مدرسه ی جدیدم که ساعت کار عادیه ، 3 زنگ درسی داریم هر کدوم یک ساعت . تو مدرسه ی قبلی هم که تا نزدیک 1 مدرسه بودیم باز هم 3 زنگ بیشتر نداشتیم و ساعت بعضی زنگها به یک ساعت و بیست دقیقه هم می رسید و برا بچه های 7 ساله واقعا خسته کننده بود . اوهدلیل ظاهراً منطقی کادر دفتری هم این بود که 4 طبقه و 700 تا دانش آموز رو نمیشه یک ربع بیست دقیقه ای بیاریم حیاط و برگردونیم!!!

***

15=24

معادله ای که ما هر روز و هر سال در حال اثبات درستی و امکانش هستیم !لبخند

5 روز هفته ، هر روز 3 زنگ میشه 15 زنگ!

طبق برنامه ی ملی هر کلاس اولی باید در هفته 11 ساعت/ زنگ فارسی داشته باشه ، 5 زنگ ریاضی ، 3 زنگ علوم ، 2 زنگ ورزش، 2 زنگ هنر و 1 زنگ قرآن (یک زنگ قرآن هم برای اینکه بگن نه! ما دو زنگ به قرآن اختصاص دادیم به صورت مستمر ولی نانوشته باید در طی هفته اجرا بشه ! به صورت 10 دقیقه ی اول هر روز!) جمع ساعتها بدون اون یک زنگ مستتر قرآن میشه 24 ساعت!!!

***

نظر برنامه نویس روی کاغذ درسته !

5 زنگ 40 دقیقه ای آموزش میشه 200 دقیقه و 4 تا زنگ تفریح 15 دقیقه ای که میشه 60 دقیقه ! سر جمع 260 دقیقه که با تسامح همون 4 ساعت و 20 دقیقه ای  میشه که تو مدرسه ایم .اما ...

حدقل من ندیدم مدرسه ای که 5 زنگ آموزشی که هیچ ! لااقل 4 زنگ آموزشی داشته باشه !

***

با این اوصاف بیشتر برنامه های هفتگی "فرمالیته " است ! آنچه نوشته میشه با آنچه اجرا میشه متفاوته!... اینطوریه که همه ی آمار و گزارشها درست از آب درمیاد!

***

من تو کلاسم برنامه ی هفتگی ندارم !نیشخند

همه ی کتابهای بچه ها تو کلاسه و هر وقت فرصت بشه سراغشون میریم ! ممکنه یک روز، تمام روز فارسی داشته باشیم و یک روز 4 تا درس !

خلاصه با این برنامه و با این کلاسهای حول و حوش 40 نفری :

همه چی آرومه!متفکرمتفکرمتفکر

۹۵/۰۸/۲۳

نظرات (۸)

۲۳ آبان ۹۵ ، ۲۲:۰۷ لیلا توکلی
سپیدار عزیزم سلام
امیدوارم خوب و خوش باشی
آن قدر عالی این موضوع برنامه رو بیان کردی که نگو....
ما هم سه زنگ آموزشی بیشتر نداریم. و من هم مثل شما هر زمان که لازم بدونم درس ها رو کار می کنم. بیشتر اوقات هم تلفیق.
پاسخ:
سلام خانم توکلی نازنین !
فقط موندم چرا همکارا برا درست کردن برنامه ای که اجرا نمیشه و فرمالیته است اینقدر وقت میذارن !!! من که حاضر نیستم یه دروغ به این بزرگی رو رو دیوار کلاسم بچسبونم ! 
سالهاست که تو همون دیدار با اولیای اول آب پاکی رو می ریزم رو دست اولیا که برنامه ی هفتگی بی برنامه ی هفتگی ! 
...
کلا برنامه های آموزش و پرورش همینه ! 
سلاااااام
الان این جوری شدم...ها....ها... فقط سه زنگ....چرا آخه.....ما 5 زنگ 45 دقیقه ای داریم...البته خوب ما تو شهر کوچکتریم شاید بشه زمان رو متوقف کرد ...اندر مزایای شهر کوچک....بچه های کلاس من که انگارساعت زمانن سر 40دقیقه آماده برای پروازن....
به هر حال سپیدار عزیزم موفق باشی....
پاسخ:
و علیکم  السلااااااااااااام
5 زنگ عالیه ! آدم به همه ی برنامه هاش میرسه ولی یک ساعت برا یک زنگ زیاده و برا دو زنگ کم ! جالبه که حضرات مسئول این موضوع رو نمی فهمند ! و به این دل خوشند که رو دیوارها و تو کاغذ و گزارشها همه چی درسته !! اکثریت قریب به اتفاق مدارس تهران اینطوریه!  باورم نمیشه مدرسه ی 5 زنگه وجود داشته باشه ! شهرهای کوچک خیلی مزایا دارن که یکیش اینه و شهرهای بزرگ خیلی معایب دارن که یکیش همینه ! یکی از بدی های این شهر هم این که امروز به خاطر آلودگی تعطیلیم و گویا فردا هم! واقعا خوش به حالتون !جای ما هم زندگی کنین و لذت ببرین ! :)
سلام من الان 13 ساله معلمم . قبلاً که پنج شنبه ها مدرسه باز بود 4 زنگ داشتیم و این چن سال هم 5 زنگ .زنگ مدرسه ما ساعت 7:15 تا 12:5 . تازه تو شهر ما از این تعجب می کنیم که تو برنامه هفتگی همکارای دیگه تو استان های دیگه چهارشنبه ها 4 زنگ دارن ولی ما 5 زنگ !
پاسخ:
سلام
چقدر شماها خوش به حالتونه! من تا حالا ندیدم مدرسه ای 5 زنگ داشته باشه ! هر چی اعتراض کردیم به جایی نرسیدیم و در نتیجه دیگه ساکت شدیم ! چند سال پیش  یکی دو ماهی بهمون احترام گذاشتن و 4 زنگه کردن ولی هنوز 2 ماه نشده بهونه آوردن که نمیشه بچه ها رو جمع و جور کرد و برای راحتی خودشون برگشت به همون 3 زنگه !.. . مزه ی 4 زنگه و آرامشی که بهم میداد هنوز یادمه که کمتر حرص وقت نداشتن رو میخوردم! .... شما هم جای ما زندگی کنین و لذت ببرین ! 
...
چرا 7:15؟ این مورد هم اینجاها نیست ! همه ساعت 8 شروع میکنند ! قانونه؟
سلام نازنین دوست  داشتنی
خوب من ما هم پنج زنگ درسی داریم و چهار زنگ تفریح
مدرسه ما فقط پیش دبستانی و کلاس اوله
و ما هم تقریبا مثل شما یک روز بیشتر فارسی کار می کنیم اما وقتی راه افتادند هر زنگ برای خودشه 
در ضمن ما معلم هنر و ورزشمون هم جداست پس این دو زنگ به قوت خودشون باقیه
الان هم زنگ ورزشه ومن دفتر داشتم دفتر املا بچه ها رو تصحیح می کردم
اما علوم خیلی قانونی نداره 

پاسخ:
سلام
بابا اینجا چه خبره؟!!!!!
معلم و ورزش و هنر؟!!!! مگه داریم ؟ مگه میشه؟!!! خیال باطل
فکر کنم تهران جزو ایران نیست!!! احتمالا یکی از استانهای بورکینافاسویی، گینه ی بیسائویی چیزی هستیم؟!!! یعنی چی که اینقدر به ما ظلم میشه؟
یعنی شماها هر روز باید خدا رو شکر کنید و یه فاتحه هم برا ما بخونید ! علی الخصوص شما
...
دچار افسردگی و دپرسینگ حاد شدمافسوس


سپیدار جان پس من چی بگم؟ از ساعت 6 صبح که باید میرفتم دم در تا سرویس مدرسه بیاد. تا ساعت 7 تو مینی بوس چرت میزدم که میرسیدیم مدرسه و  تا 7.20که زنگ میخورد و میرفتیم سر کلاس. سه تا زنگ داشتیم تا ساع 12.30 که نماز و ناهار بود. ساعت 1.30 تا 3 بعداز ظهر هم یه کلاس دیگه داشتیم. ساعت 3 دوباره سوار مینی بوس میشدیم تا ساعت4 عصر برسیم خونه.. از خستگی میخواستم استفراغ کنم. تازه میرسیدیم خونه وقت مشق نوشتن بود. اونم با وسواسی که من داشتم تا ساعت 9 له و لورده میشدیم دستام همیشه درد میکرد. انگشتام از بس مشق مینوشتم ورم داشت. جمعه رو فقط میخوابیدیم تا جون داشته باشیم برا یه هفته ی دیگه. فقط پنج شنبه بود که ساعت 1 دیگه زنگ میخورد بریم خونه و با سرویس ساعت2 میرسیدیم خونه و فکر میکردیم خوشبخت ترین بچه های روی زمینیم.. 12 سال من اینطوری مدرسه رفتم. معلم پرورشی و قران و هنر جداگانه داشتیم. قرآن که زجر کش میشدیم چون تخصصی ترین قوانین تجوید و صوت رو ازمون امتحان میگرفتن. پرورشی راحت تر بود چون من کل کتابای کتابخونه مدرسه رو خونده بودم.. هنر هم خوشنویسی خط نستعلیق با قلم درشت بود که برا من سخت نبود ولی خیلی از بچه ها زجر میکشیدن.. اصلا درس خوندن برای ما شکنجه شدن بود. من هیچ اذتی از دوران مدرسه ام نبردم. دانشگاه هم فقط اون سه سال اولش که دانشکده بودیم تلافی اینهمه منظم بودن رو درآوردم و سر کلاس نمیرفتم! اما بعد تو بیمارستان و شیفت شبای پشت سرهم از دماغم درومد.. یعنی از اولش هرجور شروع بشه تا تهش همین طوره.. تخصص جراحی یا اورژانس قبول بشم که دیگه تا دم مرگ این دویدن و سختی کشیدن بیهوده و بی دلیل ولم نمیکنه.. الان که این حجم از بیکاری و تفریح بچه های الان رو میبینم از حسودی یا غصه میخوام وزارتخونه رو بفرستم هوا..
پاسخ:
الهی بمیرم برات ! درس نخوندی که شکنجه شدی !!!!
اگه یه روزی برم مدرسه ای که ساعت کاریش تا 3 بعدظهر باشه هرگز اجازه نمیدم بچه ها مشق نوشتنی رو ببرن خونه ! میدونی؟ با مدارسی که زیادی سخت میگیرن مخالفم ! سردسته ی این مدارس هم مدارس تیزهوشان ! شخصا اجازه نمیدم هیچ کدوم از دانش آموزام برن به این مدارس! همه اش درس ، درس ، درس!!!
تو همین مدرسه ی عادی اگه 5 زنگ داشته باشم خودم و شاگردام دیگه هیچی نمی خواهیم ! اما چه کنم که اینجا راحتی و صلاح معلم و دانش آموز اصلا مهم نیست !!! (یعنی اگه یه روزی امکانش باشه از هر چی شهر و کلانشهره فرار می کنم میرم یه دهکوره ای جایی !!! والا با این نوناشوننیشخند)
...
و اما بعد ...
کی بهت زنگ بزنم؟
تو بهترین معلم کلاس اولی روی زمینی..
باید شرایطش فراهم بشه.. من بهت زنگ میزنم. به زودی..
پاسخ:
شوخی بامزه ای بود !خنده
اینقـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــدر معلم خوب کلاس اول داریم که من انگشت کوچیکه شون هم نیستم جانم !
...
شرایطش فراهم شد پیام بده من هم شرایطش رو فراهم کنم ! میدونی که من گوشی ندارم !نیشخند
سلام  یعنی با خوندن این همه متن (پیام و پاسخ) کلی لذت بردم و شاد شدم. ممنون از همه ی دوستان و شما 
پاسخ:
سلام عزیزم
ممنون که به ما سر زدی 
شاد زی با سیه چشمان شاد/که جهان نیست جز فسانه و باد
سلام خسته نباشید
ما هم 4زنگ داریم ولی از بس کوتاهه که به هیچ چیزی نمیشه درست رسید.فقط زنگ اول خوبه یکم میشه با دل راحت کار کرد!بقیه زنگ ها تا نرفته تموم میشه. 8تا12:20درسته زمان کمی نیست ولی با این حجم مطالب و کندی بچه ها جور درنمیاد.شایدم من هنوز آماتورم. بچه های امسالم خیلی کند هستن. یه چندتا راهکار بدید برای پیشرفت بهتر بچه ها.
سپاس از وبلاگ خوبتون...
پاسخ:
سلام
مطمئنا باز هم از 3 زنگ بهتره . فکر می کنم شما هم مثل من درس دادنتون خیلی طول میکشه باید سرعتمون رو ببریم بالا و از حواشیش بزنیم . 
بعضی سالها اینطوریه ! انگار سطح کلی کلاس پایینه و مجبوریم از بعضی برنامه های سطح بالا کم کنیم . (سهیلا جان خواهرانه یه چیز بهت بگم : خیلی سخت نگیر ! تجربه کردم که میگم ! لزومی نداره با بچه های کلاس اول در سطح بچه های کلاس سوم کار کنی! چرا باید بچه های کلاس اول همه ی کلمات با معنی و بی معنی رو بخونند و بنویسند؟ چرا باید بتونن مسائل خیلی پیچیده ی ریاضی که بالاتر از توان بچه ی 7-8 ساله است رو حل کنند؟ خب اینطوری چی می مونه برا سالهای بعد؟ طراحان کتاب یه سطحی رو برا آموزش تو کلاس اول در نظر گرفتن حالا ما بیاییم یه کم از اون سطح بالاتر کار کنیم! چه لزومی داره خودمون و بچه ها رو اذیت کنیم؟ وقتی سطح آموزش رو خیلی می بریم بالا ناخودآگاه از تعداد خیلی خوبها کم و به تعداد متوسط و ضعیف ها اضافه می کنیم و اینطوری خودمون و شاگردامون رو خسته می کنیم  !)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی