سپید مشق

دل آدمی بزرگتر از این زندگیست ، و این راز تنهایی اوست

سپید مشق

دل آدمی بزرگتر از این زندگیست ، و این راز تنهایی اوست

سپید مشق

اینستاگرام »»» سپیدمشق 3pidmashgh
ایتا ٠۹۲۱۶۹۹۵۸۶۹

چون قناری به قفس؟ یا چو پرستو به سفر؟
هیچ یک ! من چو کبوتر؛ نه رهایم ، نه اسیر !
◆•◆•◆•◆
گویند رفیقانم کز عشق بپرهیزم
از عشق بپرهیزم ، پس با چه درآمیزم؟
◆•◆•◆•◆
گره خورده نگاهم
به در خانه که شاید
تو بیایی ز در و
گره گشایی ز دلم...

بایگانی

"موفق باشید"!

آیا آرزوی موفقیت برای کسی ، یه دعا و آرزوی کامل هست؟ آیا با این آرزو ، سعادت رو هم برای هم خواستیم؟ آیا آنچه واقعا ما بهش نیاز داریم موفقیته؟ شاید خیلی از ماها موفقیت و خوشبختی رو با هم مترادف بدونیم . ولی آیا واقعاً خوشبختی همون موفقیته؟

آلن دلون بازیگر قدیمی، معروف و بسیار محبوب سینما میگه:

من برای موفقیت ساخته شده ام نه خوشبخت بودن!

این بازیگر با اینکه تو کارِش خیلی موفق بود و آرزو و الگوی خیلی از جوانها و نوجوانها ، کسی که هنوز هم عکسش روی خیلی از دیوارها جلوه می کنه ولی تو زندگی شخصیش احساس خوشبختی نمی کرد . کسی که این دو کلمه براش مترادف نبود. کسی که فهمیده بود در اوج شهرت و موفقیت ، خوشبخت نیست . کسی که شجاعت اقرار به این یافته اش رو داشت .

یه نگاهی به اطرافیانمون بندازیم . هر کدوم از ما حتما کسانی رو سراغ داریم که از نظر شغلی و جایگاه اجتماعی مورد توجه ، غبطه و حتی حسادت دیگران هستند ولی وقتی به زندگی شخصی شون نزدیک میشیم نه تنها حسادت آدم رو برنمی انگیزن که گاه دلسوزی دیگران رو هم جلب می کنند. کسانی که به قول معروف بیرونشون بقیه رو سوزونده و درونشون خودشون رو!

آدمهای موفقی که نفهمیدن خوشبخت نیستن و یا فهمیدن و جرأت ابرازش رو ندارن . آدمهای موفقی که با باد کردن و بزرگ جلوه دادن موفقیتشون میخوان حواس بقیه رو از سَرَک کشیدن به قسمت تاریک زندگیشون پرت کنند .

اگه از کسی بخواهیم چندتا آدم خوشبخت رو نام ببره بی شک چند تا از گزینه های مورد نظرش بازیگر، فوتبالیست، مدیر ، رئیس و ... خواهد بود و شاید کمتر به مرد یا زنِ کارگر و کارمند و کشاورز و خانه دار و ... با توان اقتصادی متوسط یا پایین ولی با احساس رضایت و خوشبختی بالا اشاره کنه !

شاید به خاطر اینکه موفقیت با چشم غیر مسلح و توسط همگان قابل مشاهده است ولی خوشبختی یه حسّه! یعنی موفقیت "داشتن" است و خوشبختی "بودن"! و دارایی با حواس چندگانه قابل مشاهده است و "بودن" ، نه!

 

شاید موفقیت زیرمجموعه ی خوشبختی باشه ؛ یعنی اگه کسی خوشبخت هست حتما موفق هم هست اما لزوما هر موفقی خوشبخت نیست ! 

و شاید هم دو تا چیز کاملا متفاوتند ! که هر کسی میتونه یکی یا هر دو رو داشته و یا نداشته باشه!

شاید هم بستگی به تعریف ما از موفقیت و خوشبختی داره ! ممکنه بنابرتعریف ما این دو تا یکی باشن و یا یکی بخشی از دیگری !

در هر حال به نظرم اگه این دو تا کلمه رو یکی ندونیم باید به جای "موفق باشید" یه جمله ی دیگه به کار ببریم . جمله ای که " خوشبختی" رو اونطور که باید و شاید آرزو کنه نه موفقیتی رو که فقط به جزئی از زندگی مربوط میشه !

خوشبختی شاید لذت بردن از داشته هاست . حسی خیلی دور خیلی نزدیک ! 

۹۵/۰۶/۰۶

نظرات (۲)

Khodaya shokret
پاسخ:
بله الحمدلله  :)
سلام . نمی دونم تو نوشته های شما چه چیزی نهفته است که گاهی اوقات آدمو سرخوش می کنه و گاهی احساس اندوه همراه با تفکر . یه واقعیتی بگم : اینه که من تو این چند سال این قدر از وبلاگ شما بازدید می کنم تا حالا از هیچ سایتی بازدید نکردم .نکنه یه وقت تعطیلش کنید .
پاسخ:
سلام
قطعا نظر لطف شماست و من سپاسگزارم !
هر کس که ما را یاد کرد ، ایزد مر او را یار باد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی