سپید مشق

دل آدمی بزرگتر از این زندگیست ، و این راز تنهایی اوست

سپید مشق

دل آدمی بزرگتر از این زندگیست ، و این راز تنهایی اوست

سپید مشق

اینستاگرام »»» سپیدمشق 3pidmashgh
ایتا ٠۹۲۱۶۹۹۵۸۶۹

چون قناری به قفس؟ یا چو پرستو به سفر؟
هیچ یک ! من چو کبوتر؛ نه رهایم ، نه اسیر !
◆•◆•◆•◆
گویند رفیقانم کز عشق بپرهیزم
از عشق بپرهیزم ، پس با چه درآمیزم؟
◆•◆•◆•◆
گره خورده نگاهم
به در خانه که شاید
تو بیایی ز در و
گره گشایی ز دلم...

بایگانی

مرا دلی که صبوری از او ن م ی آ ی د

سه شنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۴، ۰۸:۰۰ ب.ظ

تو را سریست که با ما فرو نمی‌آید

مرا دلی که صبوری از او نمی آید

پ ن:برام جالبه !با اینکه با حافظ مأنوس ترم(یا بهتره بگم : بودم! یا ...فکر می کردم هستم!) ولی این روزا وقتی تک مصراعها و تک بیتهایی که دوست دارم ،یا ناخودآگاه با خودم زمزمه می کنم رو تو اینترنت سرچ می کنم تا بقیه اش رو هم بخونم اکثریت قریب به اتفاقشون از سعدی بزرگه !و جالبه با وجود اینکه به نظر می رسه حافظ، محبوب ترین شاعر ما ایرانی هاست ولی این تک بیت ها و تک مصراع های سعدیه که تو کلام گفتاری و نوشتاری ما بیشتر دیده میشه !

چقدر این مرد نازنین بوده ! چقدر عاقل! چقدر عاشق ! چقدر لطیف !چقدر دوست داشتنی!

حرصم درمیاد وقتی این نقاشی هایی که ازش کشیدن رو می بینم !تصویر یه آدم موذی !!  +و +

اگه دست من بود حداقل کتاب گلستان سعدی رو میگذاشتم جزء کتابهای درسی اصلی دبیرستانی ها تا بچه های تموم رشته ها از اول تا سوم دبیرستان مجبور به خوندن این کتاب باشن ! تا غیر از اینکه حکمت و زندگی یاد می گیرن حرف زدنشون هم قشنگ و شکیل بشه !

تو دوران دانشگاه استاد ادبیاتی داشتیم که متن های گلستان رو خط به خط و کلمه به کلمه معنی می کرد و دانشجوها تند و تند می نوشتن و من مبهوت که مگه سعدی هم ترجمه لازم داره ؟!!! فوق فوقش هر متن دو سه تا کلمه ی سخت و ثقیل داشته باشه که اونا رو معنی کنند! حیف نیست متن به این شیرینی و زیبایی رو خراب می کنند؟ والا جملات آدمهای امروزی رو باید به زبون سعدی ترجمه کنند تا معلوم بشه چی میگن ! زبون سعدی که ترجمه نمی خواد !

دلنوشته های تصویری احساسی و عاشقانه بسیار زیبا مهر 94پ ن: یکی با تعجب می گفت : ببین 7 قرن پیش سعدی حرفهایی زده و کتابهایی نوشته که ما بعد از 700 سال میتونیم بخونیم و بفهمیمش ولی کتابهای شکسپیر که مال دو قرن پیشه (قرن 19) با اینکه به زبان انگلیسی نوشته شده ولی انگلیسی زبانها هم برای فهمیدنش باید سواد آکادمیک بالا داشته باشند و دوره های بالای زبان شناسی رو گذرونده باشن تا بفهمند شکسپیرشون چی گفته ! دم سعدی گرم که 7 قرن پیش به زبون ما حرف زده و کتاب نوشته !

و جواب گرفته بود که: این سعدی نیست که به زبون ما حرف می زده ، این ما هستیم که هنوز به زبون سعدی حرف می زنیم !

من که عاشق سعدی ام ! اول گلستان بعد غزلیات و بعد هم بوستانش !(از شما چه پنهان بعد از اینکه پروژه ی حفظ دیوان حافظ عزیز به بن بست خورد ، تصمیم گرفته بودم گلستان سعدی جان رو حفظ کنم که ... طبق معمول نشد ! )

۹۴/۰۹/۲۴
سپیدار

سعدی

نظرات (۳)

سلام :)
با این که شعرهای سعدی و حافظ رو دوست دارم ولی فکر کنم حفظ کردن کل دیوان و کتاب زیاد جالب نباشه!
آدم ها بسته به حال و هوا و موقعیتشون سراغ شعر ها و بیت های خاصی رو می گیرین، شعرهایی که گاهی اوقات اونقدر تکرارش می کنن و زیر زبون می گن که ناخودآگاه اونا رو حفظ می شن. و این جاست که فرق بین ابیات مشخص میشه! اصلا گاهی اوقات آدم دوست داره کتاب رو بگیره دستش و از رو اون بخونه (یه وقت هایی لذتش به همینه!)و گاهی وقت ها هم دوست داره با صدای یکی دیگه بشنوه D: 
 تو کتاب بی بال پریدن قیصر اون جایی که کتاب ها رو به آدم ها تشبیه می کنه و آدم ها رو به کتاب ها، به نظرم جالبه و فکر کنم میشه شباهت هایی رو هم بین شعرو آدم ها پیدا کرد!به هر حال هر شعری واسه خودش شخصیتی داره :)))
شعر "لطف حق" پروین اعتصامی یکی از اون شعرهای حال خوب کنه! توصیف های توی شعر و آرامشی که به دنبال اون به آدم منتقل میشه رو دوست دارم! با این که از بس خوندمش تقریباً حفظ شدم ولی بازم دوست دارم کتاب رو بردارم  از رو اون بخونم!
پاسخ:
سلام عزیز ! 
حفظ بودن یا نبودن هم مثل خیلی چیزهای دیگه خوب یا بد مطلق نیست! هر کدوم خوبی ها و بدی هایی دارن که به چندتاش خودت هم اشاره کردی ! ولی وقتی داری یه شعری رو برا خودت زمزمه می کنی و هر چی به ذهنت فشار میاری تا بقیه اش رو هم بهت برسونه و ... نمی تونه ! و تو با ریتم بیت های قبلی دلی دلی می کنی  اونوقت به شیرینی حفظ بودن شعر پی می بری!  یا تو یه موقعیتی به عنوان سند و شاهد حرفت به یکی از حکایات بی نهایت شیرین گلستان احتیاج پیدا می کنی و گفتن مفهوم اون حکایت ، یک هزارم اصل شاهکار سعدی هم قشنگی نداره ، اونوقت می فهمی حکایت کردن اصل قصه چقدر شیرینه !
به نظرم حتی حفظ بودن از لذت از رو خوندن هم کم نمی کنه ! مثلا همین قرآن خودمون ، اتفاقا من سوره هایی رو که حفظم دقیق تر و بهتر روخونی می کنم تا بقیه !
چقدر خوب که پروین می خونی ! من هم دوسش دارم !   :)

سلام !
هفته پیش تحقیق ادبیاتمو کنفرانس دادم، موضوعش تواضع در آثار سعدی بود.
از وقتی یادم میاد گلستان و بوستان به لطف مادرم تو کتابخونم بوده ! و بعدها هم کلیات سعدی اضافش شد. ولی تا حالا تموم آثار سعدی رو نخونده بودم و زیاد هم چیزی از زندگیش نمی دونستم. خلاصه این تحقیقه بهانه ای شد که من ی کنکاش حسابی توی زندگی و آثار سعدی داشته باشم :D
( وقت کنم خلاصش رو آپ میکنم وبسایتم ، اگه خواستید بخونید :D )

فوق العاده است این بشر ! حکایات گلستان ، ابیات بوستان ، مفردات و غزلیات همه و همه آثارش توی زندگیمون نمود داره ، و چقدر عالی و چقدر با کلاس و چقدر به جا و چقدر فوق العاده است اگه ازین حکایات درس بگیریم و توی زندگی روزمره استفادشون کنیم.

( البته حین این تحقیق با زوایای دیگر و خبیثانه تری از زندگی و آثار سعدی معلم بزرگ اخلاق آشنا شدم که خیلی برام جااااالب انگیزناااک بود ! هرچند اونها هم آموزندست :)  )
پاسخ:
منتظر مطلبتون درباره ی سعدی بزرگ هستم !
...
زوایای "خبیثانه تر" زندگی سعدی رو شدیدا تکذیب می کنم !   ؛ )
سعدی خیییییییییییلی هم خوب بود ! دشمن داره  آقا دشمن داره!   :))))))

معلومه که حفظ بودن از لذت خوندن کم نمی کنه! فقط بهتره این اتفاق به تدریج بیفته و از ابتداش هم اجباری واسه خودمون نداشته باشیم! این طوری موقع خوندن شعر فقط درگیر  حفط کردنش می شیم.
اما در مورد حفظ کردن قرآن که اتفاقاً اینو واسه خودم یه ضرورت می دونم، درسته که خدا  هم باید کمک کنه؛ اما به هر حال این بنده هم  باید که غیر از خواستن تلاش بیشتری از خودش نشون بده یا نه!!!
چقدر این نظم و برنامه ماه و دوست داشتنی اند!  D:
...
راستی خانوم جان! تو اون پست مربوط به گل ها، با دیدن هر عکس این برام تداعی می شد که واقعاً چقدر این گل شبیه کبوتره و اون یکی شبیه نی نی! ولی بچه ها با دیدن عکس ها به معلمشون گفتن: "خانوم! این پرنده شبیه گُلِ!!!  چقدر خوب نقاشی شدن! "  D:
راست هم می گن! کار تصویرگرش بی عیب و نقصه! یعنی حرف نداره! :)))
پاسخ:
بله واقعا نظم و برنامه  موجودات دوست داشتنی ای هستند ! البته اگر موجود باشند !
...
زاویه دید بچه ها محشره !    :))

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی