سپید مشق

دل آدمی بزرگتر از این زندگیست ، و این راز تنهایی اوست

سپید مشق

دل آدمی بزرگتر از این زندگیست ، و این راز تنهایی اوست

سپید مشق

اینستاگرام »»» سپیدمشق 3pidmashgh
ایتا ٠۹۲۱۶۹۹۵۸۶۹

چون قناری به قفس؟ یا چو پرستو به سفر؟
هیچ یک ! من چو کبوتر؛ نه رهایم ، نه اسیر !
◆•◆•◆•◆
گویند رفیقانم کز عشق بپرهیزم
از عشق بپرهیزم ، پس با چه درآمیزم؟
◆•◆•◆•◆
گره خورده نگاهم
به در خانه که شاید
تو بیایی ز در و
گره گشایی ز دلم...

بایگانی

عکس رخ مهتاب

دوشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۳، ۱۰:۴۴ ق.ظ

قشنگترین عکسی که این چند روز دیدم:

 

بی قرار توأم و در دل تنگم گله هاست

آه ... بی تاب شدن عادت کم حوصله هاست

مثل عکس رخ مهتاب که افتاده در آب

دردلم هستی و بین من و تو فاصله هاست

آسمان با قفس تنگ چه فرقی دارد

"بال" وقتی قفس پرزدن چلچله هاست

بی تو هر لحظه مرا بیم فرو ریختن است

مثل شهری که به روی گسل زلزله هاست

باز می پرسمت از مسئله ی دوری و عشق

و سکوت تو جواب همه ی مسئله هاست


شعر از فاضل نظری که فکر می کنم تو کتاب "گریه های امپراطور" سوره مهر ، چاپ شده

۹۳/۰۶/۲۴
سپیدار

نظرات (۵)

سلام!
عصرتون به خیر شایدم بخیر!!! (به نظرتون کدوم یکی درسته؟!)
اون روز استاد ادبیاتمون به بسمه تعالی بالای پاورپوینت یکی از بچه ها ایراد گرفت و گفت: " درستش باسمه تعالی هست." 
....
مطمئن بودم این شعر رو یه جایی تو وبلاگتون دیده بودم! اون موقع خیلی خوشم اومد! اما معنی مصرع دومِ بیت ِ سوم رو متوجه نشدم :( 
 به بیت نگاه می کردم و زیر زبونم تکرار می کردم، اما باز متوجه نمی شدم! حتی منتظر گذر زمان هم شدم :) اینی که می گن گذر زمان همه چی رو حل می کنه، نمی دونم چرا مشکل منو حل نکرد!!!  ؛)  D:

بال وقتی قفس پر زدن چلچله هاست یعنی چی سپیدار جان؟! مگه میشه که بال، قفس باشه؟
...
راستی دمتون گرم خانوووم جان! واقعاً کارتون درسته! پیک آدینه ششم قشنگ بوداااااا!
علاوه بر همکارتون که از پیک ها استفاده می کنن و دعاگوتون هستند، همکارای ِ همکارتون هم از این پیک ها در کلاسشون بهره می برن! 

پاسخ:
سلام عزیزم
حتما به خیر !
(باسمه ) رو نمی تونم قبول کنم به همون دلیل که (بسم الله الرحمن الرحیم ) ، (باسم الله ...) نوشته نمیشه! (البته نمیدونم ادلّه ی ایشون چی بوده ! شاید درست میگه!)
شعر فاضل نظری هم راستش من هم خیلی با این بیتش مشکل دارم !
با توجه به بقیه ی بیت ها که اشاره به دوری و تنهایی داره ، احتمالا منظور اینه که وقتی جفت این چلچله نباشه و قرار باشه تنها پرواز کنه ، خود این تنهایی بال زدن و تنهایی پرواز کردن هم چلچله رو دلتنگ می کنه،  پس در این صورت آسمان با قفس تنگ فرقی نداره !
ممنون از همکارم و همکارای همکارم که به ما لطف دارن !
خب ایشون گفتن بسم الله الرحمن الرحیم استثناست.
حالا شما یه نگاهی به اینجا:
http://www.hawzah.net/fa/Question/View/62595/%D8%AF%D9%84%DB%8C%D9%84-%D8%B5%D8%AD%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B3%D9%85%D9%87-%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D9%87%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D9%84%D9%81-%D8%A7%D9%88%D9%84
و اینجا:
http://shahdeadab.mihanblog.com/post/tag/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B4%20%D8%B5%D8%AD%DB%8C%D8%AD
بندازین!
....
تفسیر بیت هم جالب بود! خب من این طوری تا حالا معنی نکرده بودم! :)

پاسخ:
لینک ها رو دیدم ولی راستش چیز زیادی دستگیرم نشد ! خلاصه اینکه چرا باید "بسم الله" استثنا باشه؟ 
ولی من همچنان (بسمه ) می نویسم ! در ضمن  تو تقریظ آقا برا کتاب دختران آفتاب ، دیدم که به همین شکل معمول نوشته شده !  ؛ )
...
خب شما تا حالا چه جوری معنی کرده بودی؟ بگو ببینم شاید تفسیر شما درست تر و قشنگ تر باشه!
کتابای من زنده ام (خریدمش! بهتر از اونی بود که فکرشو می کردم! البته بعد از خوندن کتاب امانتی کتابخونه!) و نورالدین و آن 23 نفر (خریدم اما فرصت نکردم بخونم!) رو گذاشتم جلوم، دارم دست خط  و متن  آقا رو  تو اول کتابا نگاه می کنم :)
 اما تقریظ آقا در مورد دختران آفتاب رو تو نت دیدم! حالا که ایشون این طوری می نویسند، حرفی نیست :)
...
خانوم جان! من و کتاب رو خوندین؟
پاسخ:
بین کتابایی که اسم بردی نورالدین رو من بیشتر دوست داشتم !
...
میشه نخونده باشم؟    ؛ )
۱۶ دی ۰۱ ، ۱۲:۲۱ عرفان خسروی

درود

این «باز» هست. و همه جا اشتباهاً "بال" ذکر شده.

شاید به این دلیل که در خود چاپ کتاب هم، این اشتباه تکرار شده...

۲۷ تیر ۰۲ ، ۲۲:۳۴ اسلام امیری

درود بر دوستان

«آسمان با قفس تنگ چه فرقی دارد، بال وقتی قفس پر زدن چلچله هاست»

مدت ها دنبال معنی شعر بودم و تفاسیر زیادی براش داشتم تا اینکه در یک جلسه سه گانه با دو ادیب بزرگوار و بحثی در این رابطه، بهترین معنی را یافتیم:

چلچله یا همون پرستوی خانگی پاهای کوچکی داره و بالهایی بزرگ. اگه چلچله رو زمین قرار بگیره، دیگه نمیتونه پرواز کنه و بالهاش به زمین برخورد می کنه و به همین دلیله که پرستوها رو زمین نمی نشینن و ساعت ها پرواز می کنند و از حشرات و ... در حال پرواز تغذیه می کنند.

این شعر اشاره به چلچله یا همان پرستو داره که روی زمین قرار داره و از آنجا که توان پرواز را بخاطر بزرگی بال هاش نداره، دیگه چه فرقی می کنه تو یه قفس تنگ باشه یا آسمان پهناور اونو احاطه کرده باشه.

شعر واقعا عمیقه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی