سپید مشق

دل آدمی بزرگتر از این زندگیست ، و این راز تنهایی اوست

سپید مشق

دل آدمی بزرگتر از این زندگیست ، و این راز تنهایی اوست

سپید مشق

اینستاگرام »»» سپیدمشق 3pidmashgh
ایتا ٠۹۲۱۶۹۹۵۸۶۹

چون قناری به قفس؟ یا چو پرستو به سفر؟
هیچ یک ! من چو کبوتر؛ نه رهایم ، نه اسیر !
◆•◆•◆•◆
گویند رفیقانم کز عشق بپرهیزم
از عشق بپرهیزم ، پس با چه درآمیزم؟
◆•◆•◆•◆
گره خورده نگاهم
به در خانه که شاید
تو بیایی ز در و
گره گشایی ز دلم...

بایگانی

کارگردان

چهارشنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۵، ۰۹:۴۸ ب.ظ

دیروز بود که خبر فوت عباس کیارستمی کارگردان ایرانی رو شنیدم !

با این که خیلی اهل فیلم و سینما نیستم ولی دورادور خبرهایی از کارهای ایشون خونده و شنیده بودم ! از گرفتن جایزه ی نخل و خرس چند تا جشنواره گرفته تا بازی ژولیت بینوش تو یکی از فیلمهاش تا اعتراض مردمی که از دیدن فیلم - فکر کنم  فیلم "شیرین" - کیارستمی ناراضی بودن و خواستار پس گرفتن پول بلیت شون !

در هر حال من به خاطر یه فیلم و یه مستند که از این کارگردان دیدم براش آرزوی رحمت و مغفرت پروردگار رو دارم :

1- "خانه ی دوست کجاست "

2- "مشق شب " 

*****

هر دوی این آثار فکر می کنم حداقل 20-25 سال پیش ساخته شدن و این یعنی بعد از این دو تا ، ساختن فیلم برای من و امثال من ، برای ما مردم عادی و غیر روشنفکر ! خیلی دغدغه ی این کارگردان روشنفکر و صاحب نام کشورمون نبوده ! البته اعتقاد دارم که دیگه خیلی از کارگردانها برا جلب نظر و کشوندن امثال منِ نوعی به سینما ، فیلمی نمی سازند ، مگر تک و توک !

همینطوری از دوستان و خانواده درباره ی فیلمهای کیارستمی که یادشونه پرسیدم ؛ فقط "خانه ی دوست کجاست" رو یادشون بود خیلی هاشون هم فقط میدونستن کیارستمی کارگردانِ ... همین!

۹۵/۰۴/۱۶

نظرات (۱)

سلام 
منم چندتا فیلم ازش دیدم و دوست داشتم ، که یکیش همین خانه دوست کجاست ، بود ! 
اما سروده های کوتاهشو حتی بیشتر از فیلم هاش دوست داشتم . 
در مورد فیلم شیرین هم ، یکی از دوستان  چند سال پیش فیلمشو بهم داد ، ولی نتونستم ببینم  به همین دلیلی که همه اعتراض کردند ، یعنی هیچ حسی نسبت به فیلمش نداشتم ، وقتی فهمیدم تا آخر فیلم خبری نیست ... 
اما بعد تو یه مصاحبه ازش دیدم که گفته. فیلم شیرین جز   فیلمایی بوده برای خودش که خیلی زیاد تماشا کرده این فیلم رو . 
  و هر بار چیز تازه ای دستگیرش میشده  از فیلم خودش ! این در حالی بوده که بازم به گفته خودش    هیچ کدوم از فیلماشو گویا بعد از ساخت ندیده ! .
 به هر حال خدایش بیامرزد .
سه سال پیش اولین باری که تالار دانشگاه  فیلم  «طعم گیلاس» رو دیدم،  خیلی خوشحال شدم (دلیل خوشحالی رو می نویسم) در اولین فرصت ! 
و  بنظرم حق داشته بخاطر این فیلم ، نخل طلا بگیره .
.
در مورد اینکه  گفتید  دوستان و فامیل نشناختنش خیلی ، 
بنظرم یه دلیل اصلی داره؛  ما آدمایی که  توو تلویزیون  نبینیمشون ، خیلی نمی شناسیم ! متاسفانه .
ولی شما می تونید از همونا بپرسید  ,رامبد جوان  یا مهران مدیری رو می شناسید ؟ 


پاسخ:
سلام
درست می فرمایید و این حرفتون رو می پذیرم که نقش تلویزیون تو شناخت مردم غیرقابل انکاره !
و از طرف دیگه  معمولا ما کارگردان ها رو با اسم فیلم هاشون می شناسیم .
و از اونجایی که ما خیلی اهل سینما رفتن نیستیم پس طبیعیه کارگردانهایی که فقط برا سینما ، اونهم فقط یا بیشتر برای سینمای روشنفکری و جشنواره ای فیلم می سازند رو نشناسیم .  مثلا شاید خیلی ها مرحوم سلحشور رو به اسم و ظاهر نشناسند ولی حتما مردان آنجلس و یوسف پیامبر(که من اصلا نمی پسندمش! ) رو می شناسند . در مورد میر باقری ، مجید مجیدی ، حاتمی کیا و ... هم همینطوره . در صورتیکه خیلی هامون هیچ فیلمی از خیلی از کارگردانهای مشهور  رو ندیدیم و شاید اسمشون رو هم نشنیده باشیم.
...
در هر حال مرحوم کیارستمی - بنا به دلایل کاملا مشخص - کسی نبود که مشتاق پیگیری آثارش باشم .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی