سپید مشق

دل آدمی بزرگتر از این زندگیست ، و این راز تنهایی اوست

سپید مشق

دل آدمی بزرگتر از این زندگیست ، و این راز تنهایی اوست

سپید مشق

اینستاگرام »»» سپیدمشق 3pidmashgh
ایتا ٠۹۲۱۶۹۹۵۸۶۹

چون قناری به قفس؟ یا چو پرستو به سفر؟
هیچ یک ! من چو کبوتر؛ نه رهایم ، نه اسیر !
◆•◆•◆•◆
گویند رفیقانم کز عشق بپرهیزم
از عشق بپرهیزم ، پس با چه درآمیزم؟
◆•◆•◆•◆
گره خورده نگاهم
به در خانه که شاید
تو بیایی ز در و
گره گشایی ز دلم...

بایگانی

خالد حسینی 1- و کوه طنین انداخت و دیگران

سه شنبه, ۸ تیر ۱۳۹۵، ۰۶:۱۰ ب.ظ

چند سال پیش کتاب بادبادک باز خالد حسینی رو با ترجمه زیبا گنجی و پریسا سلیمان زاده خوندم . قصه ی پر کششی که آدم رو تا انتهای کتاب رها نمی کرد . همه چی سر جای خودش بود . داستان و نحوه ی قصه گویی خیلی خوب بود . این کتاب رو شاید بیش از ده نفر ازم گرفتن و خوندن .

کتاب بعدی خالد حسینی یعنی "هزار خورشید تابان" هم به تبع خوبی "بادبادک باز" رفت تو لیست علاقه مندی ها و خرید .

"بادبادک باز" قصه ی مردان سرزمین افغانستان است و "هزار خورشید تابان" درباره ی زنان این سرزمین .

   

تجربه ی موفق دو کتاب قبل طبعاً کتاب سوم این نویسنده رو هم به دو زنجیره ی قبلی پیوند داد و باعث شد مشتاق خوندن کتاب "و کوه طنین انداخت" هم بشم .

دو کتاب قبلی رو با ترجمه ی زیبا گنجی و پریسا سلیمان زاده خوندم . ولی از اونجا که بعد از "بادبادک باز" هر انتشاراتی بر خودش فرض میدونه کتابهای خالد حسینی رو با اسم و ترجمه ی خاص خودش به چاپ برسونه منتظر موندم تا ببینم کدوم ترجمه مقبول تره . بنا به توصیه ی دوستان کتاب "و کوه طنین انداخت" با ترجمه ی مهگونه قهرمان محصول انتشارات پیکان رو تهیه کردم.

And the Mountains Echoed0001

" و کوه طنین انداخت" قصه ی پری و عبدلله ، خواهر و برادری هست که تو بچگی از هم دور می افتن . پری 4 ساله به خانواده ای تو کابل فروخته میشه و این موضوع آغاز جدایی این خواهر و برادر میشه . جدایی ای که برای برادر به خاطر بزرگتر بودن و فراموش نکردن دردناکتر هست .

داستان زندگی پری با خانواده ی جدیدش! داستان "نبی" -دایی ناتنی پری و عبدلله -و سلیمان پدر جدید پری ! داستان دکتری یونانی که برای کمک به مردم افغانستان رفته! داستان پسر عموهای افغانستانی که بعد از شروع جنگ به آمریکا مهاجرت کردن ! داستان زندگی عبدالله تو امریکا و ...

داستان خوبی بود . ولی من" بادبادک باز" رو بیشتر می پسندم.

*****

درباره ی قصه ی "و کوه طنین انداخت":

بر خلاف دو کتاب قبلی که فضای غالب و قالب داستان ، افغانستان و فرهنگ و مردم و محیط افغانستان بود و نمی شد افغانستان رو از  تار و پود کتاب گرفت ، تو  این کتاب تقریبا هیچ اثری از این فضا نیست . به نظرم این داستان می تونست تو هر کشور دیگه ای اتفاق بیفته و روایت بشه!

دیگه اینکه به نظرم پرداختن به بعضی شخصیت های قصه اضافیه . مثلا دکتر مارکوس وارواریس درسته که داستان زندگیش جالب و جذابه ولی فکر می کنم تو این کتاب میشد کمتر ازش گفت . گذشته ی این پزشک جراح پلاستیک خیلی ربطی به داستان پری و عبدالله نداره.

(هر چند یه موضوع دیگه هم تو لایه ی بعدی قصه جریان داره که مثل نخ تسبیح دکتر مارکوس وارواریس و مادرش و تالیا، نبی (دایی ناتنی بچه های قصه) و خواهرش و سلیمان ،تیمور و ادریس(پسر عموهای افغان ساکن امریکا) و روشا، امرا اَدِموویچ پرستار بوسنیایی و روشا(دختر افغانستانی ای که تحت حمایت خودش گرفت) و پری و مادر جدیدش نیلا ، پری(دختر عبدالله) و پدرش ، مثل دانه های تسبیح به هم پیوند میده ، و اون احساس یا عدم احساس مسئولیت در برابر یه کسی هست که بهشون احتیاج داره. با این حال به نظرم بهتر بود به جای پرداخت بیش از حد بعضی شخصیت ها قصه زندگی عبدالله و پری رو دنبال می کرد ! آخر قصه هم خوبه و گنگ تموم نمیشه.

و مهمتر اینکه هییییییچ رد پایی از امریکا تو بدبختی های مردم افغانستان تو هیچ کدوم از کتابهای خالد حسینی نیست! و این شاید به خاطر اینه که خود جناب دکتر خالد حسینی و خیلی از افغانی های مهاجر، ساکن کشور آمریکا هستن و به خودشون جرأت و اجازه ی پرداخت به این موضوع رو نداده و نمیدن!

درباره ی طرح جلد" و کوه طنین انداخت" :

طرح جلد کتاب رو اصلاً نمی پسندم . در برابر طرح جلد فوق العاده ی "بادبادک باز" انتشارات مروارید یا حتی "هزار خورشید تابان" همین انتشارات ، حرفی برا گفتن نداره!

تایپوگرافی کلمه ی"بادبادک باز" به شکل دنباله ی بادبادک و تناسب رنگ سرخ و سفید جلد "بادبادک باز" خیلی خوب شده! دو تا زن برقع پوش جلد "هزار خورشید تابان" هم بد نیستن و با متن و اسم کتاب تناسب نسبی داره اما طرح جلد "و کوه طنین انداخت" به هیچ وجه متناسب نیست! البته خود متن کتاب هم ایراداتی داره که تو پست بعد میگم ولی فکر می کنم به خاطر عجله برای اول شدن تو مسابقه ی (کی زودتر ترجمه ی رمان جدید خالد حسینی رو روانه ی بازار می کنه؟) جلد و صحت متن فدا شدن!

(هر چند اندازه و ترتیب قرار گرفتن کلمه های عنوان تو کتاب "و کوه طنین انداخت" بد نیست ولی بقیه ی عناصر جلد جالب نیستن!) (طرح جلد ترجمه و چاپ های دیگه ی " بادبادک باز" هم به قشنگی اینی که خودم دارم نیست!)

ادامه در پست بعد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی