سپید مشق

دل آدمی بزرگتر از این زندگیست ، و این راز تنهایی اوست

سپید مشق

دل آدمی بزرگتر از این زندگیست ، و این راز تنهایی اوست

سپید مشق

اینستاگرام »»» سپیدمشق 3pidmashgh
ایتا ٠۹۲۱۶۹۹۵۸۶۹

چون قناری به قفس؟ یا چو پرستو به سفر؟
هیچ یک ! من چو کبوتر؛ نه رهایم ، نه اسیر !
◆•◆•◆•◆
گویند رفیقانم کز عشق بپرهیزم
از عشق بپرهیزم ، پس با چه درآمیزم؟
◆•◆•◆•◆
گره خورده نگاهم
به در خانه که شاید
تو بیایی ز در و
گره گشایی ز دلم...

بایگانی

یک تجربه - ـِ ربط

دوشنبه, ۲ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۰۰ ب.ظ

همونطور که میدونین ـِ ربط یکی از سخت ترین و مشکل سازترین و پردردسرترین مطالب آموزشی کلاس اوله . کم نیستن بچه هایی که نه تنها تا آخر کلاس اول که تا سالهای سال هم این موضوع رو یاد نمی گیرن و تو املاهاشون اشتباهاتی چون : دسته من ، سبده انار ، ایرانه زیبا ، سیبه شیرین و ...به چشم می خوره .

برای اینکه بچه ها این درس رو خوب یاد بگیرن از همین حالا که دو سه هفته ای به تدریس این نشانه مونده شروع می کنم به گفتن ترکیبهایی چون دوست سام ، اسب اسد ، سبد بادام ، دست سبا ، سبد توت ، برادر سارا ، باران نم نم ، ایران ما و ... تو مشق و املاشون.

و چون بچه ها با نشانه ی اِ هنوز آشنا نیستن طبعا بود و نبود ـِـ براشون سؤال نمیشه !

موقع گفتن این ترکیبات (خواهران و برادران دوقلو ) هم مدام ازشون می پرسم چندتا کلمه گفتم ؟ اولین کلمه چیه؟ دومی چیه؟ (برای تاکید روی این مسئله که کلمه ی اول سبد ، برادر ، دوست و ... است نه سبده ، برادره ، دوسته و ... )

تو املاها و مشق و جمله سازی هم اینها رو تکرار می کنم و از اولیاشون هم خواستم بدون اشاره به اِ از این ترکیبها تو املای بچه ها استفاده کنن.

نکته ی مهم اینجاست که به هیچ عنوان نباید ما و اولیا این ترکیبهای دوتایی رو جدا جدا بگیم . و تا مدتها بعد از گفتن ترکیب دو کلمه ازشون می پرسیم چند تا کلمه است ؟ اولی چیه ؟ دومی چیه؟

روزهای آینده که نشانه های ر ، ن  رو هم یاد می گیرن املای خورشیدی و مسابقه ی نوشتن بیشترین دوقلوهای با معنی رو هم اجرا می کنیم .

وقتی که به تدریس این مطلب برسیم دیگه  این ترکیبها برای بچه ها شناخته شده است و فقط برای چند روز ازشون میخوام ـِـ ربط (یا ـِـ دوستی) رو بگذارن و بعد برمی گردیم به روال قبلی کلاس که ننوشتن ـِـ ربطه !

 

۹۴/۰۹/۰۲

نظرات (۳)

۰۳ آذر ۹۴ ، ۰۰:۰۴ لیلا توکلی
سپیدار عزیز سلام نام خداست
بسیار تجربه ی نابی بود.
با اجازه رفتیم برای اجرا
خدا توان روز افزون عنایتت کند
پاسخ:
سلام خانم توکلی پرتوان و پرتلاش
اجازه ی ما هم دست شماست .
۰۴ آذر ۹۴ ، ۲۲:۵۵ کلبه الفبا

سلام راست میگیا چرا تا حالا به فکر خودم نرسیده بود 

از شنبه ان شا الله

پاسخ:
  :))))
خب دیگه ! یه چیز هم ما باید بگیم که شما انجام نداده باشین ! D:
ان شاءالله می بینی چقدر راحت می کنه تدریس ـِـ ربط رو !
۰۵ آذر ۹۴ ، ۱۴:۵۷ کلبه الفبا

سلااااام دوست جونی

درمورد سوالی که کردی البته شما خودتون استادید اما جسارت میکنم جواب میدم

من در مورد بچه هایی مثل مواردی که گفتید فقط از معجزه تشویق وتدریج استفاده میکنم قبلا که تلگرام نبود نامه براش مینوشتم لای دفترش قایم میکردم تا مامانش براش بخونه اما الان یه فایل صوتی از خودم میفرستم میگم من خیلی خوشحالم تو تو کلاسمی چون از همه بهتری ولی من خیلی آرزو دارم شما فردا کلمه های... وچندتا کلمه را میگم را نوشتنش را عالی عالی برام بنویسی ..میشه منو به آرزوم برسونی   باور کن معجزه هایی دیدم که خودمم باور نمیکردم حتی در مورد خطشون 

پاسخ:
و علیکم السلام عزیزم
خدای من!  تو چقدر حال و حوصله داری !     :)
مممون از راهنماییت 🌷

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی