سپید مشق

دل آدمی بزرگتر از این زندگیست ، و این راز تنهایی اوست

سپید مشق

دل آدمی بزرگتر از این زندگیست ، و این راز تنهایی اوست

سپید مشق

اینستاگرام »»» سپیدمشق 3pidmashgh
ایتا ٠۹۲۱۶۹۹۵۸۶۹

چون قناری به قفس؟ یا چو پرستو به سفر؟
هیچ یک ! من چو کبوتر؛ نه رهایم ، نه اسیر !
◆•◆•◆•◆
گویند رفیقانم کز عشق بپرهیزم
از عشق بپرهیزم ، پس با چه درآمیزم؟
◆•◆•◆•◆
گره خورده نگاهم
به در خانه که شاید
تو بیایی ز در و
گره گشایی ز دلم...

بایگانی

شرقی ترین شاخه ی طوبی

پنجشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۳، ۰۶:۳۷ ق.ظ

شرقی ترین شاخه ی طوبی ، امام مهربانی ها

با اینکه  الحمدلله هر سال چندبار سعادت زیارت امام رضا علیه السلام نصیبم میشه ولی این بار دلشوره دارم ! مثل دانش آموزی که امتحان داره اما ...اما آمادگی نداره ! اونم امتحان شهریور یا کنکور!!!

 

دعاتون میکنم . شما هم برام دعا کنید!

۹۳/۰۶/۲۷
سپیدار

نظرات (۲)

شاید منظور شاعر اینه:
شده تا حالا دلتون بخواد کاری رو انجام بدین و دوست هم داشته باشین اما قدرتش رو نداشته باشین؟! خب بیت قبل داره از عکس مهتاب صحبت می کنه که رو آب افتاده! حالا هرچقدر هم دلتون بخواد به خودِ مهتاب برسین باز هم چون توانایی رسیدن رو ندارین، یه جور اسارت به حساب میاد! خب پرستو هم می تونه تو آسمون پرواز کنه، اما نه تا ماه ! حالا این بال و پر زدن چه فایده ای داره؟! این جاست که قفس و آسمون یکی میشه!
...
اما خودم به شخصه تفسیر بیت به این شکل رو دوست ندارم ! آدمی به امید و تلاش زنده است  :)))))
پاسخ:
اگه ماه  رو همون یار دور از دسترس چلچله  بگیریم ، هر دو تفسیر یکی میشه ! البته اینطوری غلظت امیدش میاد پایین !          :) 
سلام سپیدار جان!
این غلظت امید که خیلی خوب و بجا بهش اشاره کردین، واقعا خیلی مهمه! D: اهمیتش نه تنها از غلظت خون کم تر نیست که بلکه هم بیشتره! باید به طور روتین چک بشه که خدایی ناکرده آسیبی به سلامتی مون وارد نشه!!!
البته عکس اون پست ثابت وبلاگتون که چقدر هم قشنگ اسمش رو انتخاب کردین (ملجأ :))، جزو اون جاهایی هست که فقط کافیه اون جا باشی تا همه چی در حالت نُرمال قرار بگیره!
....
خانوووم  معلم عزیزم! به جز اون ابیاتی که معنی کردنشون آسونه و همه متوجه میشن، به ندرت پیش میاد که بتونم ابیات مبهم رو معنی کنم! حافظه شعری و ادبی من هم به اندازه شما قوی نیست! :( حالا نمی گم اینی که من گفتم درسته، اما فکر نکنم با تفسیر شما یکی باشه ها! یعنی فکر نمی کردم یکی باشه آخه! :)

تو تفسیر شما پرستو رو داریم با یارِپرستو و آسمون! اینجا آسمون توانایی انجام کار رو از ما نمی گیره و جزء اصلی نیست؛ اما تو دومی پرستو رو داریم با ماه و آسمون! اینجا آسمون یه جزء اصلی به حساب میاد که وجودش تبدیل شده به یک مانع که به خاطر بزرگ بودنش و با وجودِ مهارتِ پرواز در پرستو، به اون اجازه رسیدن به ماه  رو نمی ده!
اگه قرار باشه ماه رو همون یار دور از دسترس چلچله بگیریم، اون موقع باید جزء سوم که آسمون هست رو هم تغییر بدیم و یه جایگزین متناسب با تشبیه مون براش پیدا کنیم و اینجا کلمات و عبارات بیت عوض میشه! پس تفسیرها یکی نیستند! مخصوصا! این که روی بال هم تأکید شده!
حالا امکانش هست که اشتباه متوجه شدم و خوب معنی نکردم، واسه همین بود که گفتم از شما که تو شعر و ادبیات کاربلدتر از من هستین بپرسم! :))))) واقعیت اینه که نفهمیدم چرا این دوتا تفسیر با هم یکی شدن :(
...
می بخشین اگه پر حرفی کردم و سرتون رو درد آوردم!
پاسخ:
منظورم این بود  تو هر دو تا تفسیر این وجه مشترک هست که: وقتی امکان "وصل " نباشه "آسمان" بزرگ و بی حد و مرز با "قفس تنگ" فرقی نمی کنه ! در ضمن من ترجیح میدم این بیت رو بدون ارتباط مستقیم با ابیات قبلی معنی کنم و فقط مفهوم اصلی رو که تو همه ی بیت ها تکرار شده (مفهوم "بی تو " و فراق )رو نگه دارم ! ضمن اینکه تو بیت ، آسمون رو مانع وصل نمیدونه بلکه میگه این (بال ) هست که قفس پرزدن چلچله هاست . (بال )ی که باعث میشه آسمان با قفس تنگ فرقی نداشته باشه ! حالا چطور این "بال" قفس میشه باید از خود جناب نظری بپرسیم! D:
البته با اینکه این شعر رو خیلی خیلی خیلی دوست دارم ولی من هم خیلی از این بیت سر در نمیارم !  :(
...
این هم تقلبی که یکی از دوستان رسوند:

ما را کبوترانه وفادار کرده است 
آزاد کرده است و گرفتار کرده است !

 و این بیت که یادم افتاد:

مرا از خود رها کردی و بال پر زدن دادی 
اگر این است آزادی ، مرا بی بال و پر گردان !

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی